Zebbes kamp. När Zebbe var 4 år fick vi reda på att han hade Duchenne MuskelDystrofi. Det här är vår berättelse.

Direktlänk till inlägg 3 februari 2012

När färdtjänsten diskriminerar funktionsnedsatta.

Av Zebbes mamma - 3 februari 2012 10:54

Jag har funderat lite kring det här med färdtjänst. Jag tycker det är lite skumt, att en enhet som ska jobba för funktionsnedsatta, även diskriminerar dem.


När vi ansökte om färdtjänst, så gör de en helt korrekt bedömning om att jämföra Zebbes situation med en i samma ålder som inte har en funktionsnedsättning. Det de också gör är att bedömma om hur vanligt det är att barn under 8 år åker själva till andra kommuner, sen efter min överklagan, så höjde de åldern till 10 år... Och de har själva uppe på kommunen beslutat att det inte är så vanligt att barn åker själva trots att de får... och därmed får Zebbe ingen färdtjänst till andra kommuner. Därmed tar de också bort möjligheten för Zebbe att leva ett så normalt liv som det går, hemma hos sin pappa, eftersom han inte får någon färdtjänst i Sthlm.


Felicia är nästan lika gammal som Zebbe och alltså är det helt okej att göra en jämförelse med henne.


Hon får alltså åka själv vart hon vill eftersom hon har passerat 7 år. Sedan är det upp till mej som förälder att göra den bedömningen om hon är mogen eller inte.


När det gäller Zebbe så får han inte det, för att han har en funktionsnedsättning tolkar jag det som. Eftersom det är andra människor som ska bedöma om han får eller inte. Och de säger nej. Hade Zebbe inte suttit i rulle hade han alltså fått åka själv. Om jag hade godkänt det.


Nu spelar det ingen roll att jag är hans mamma eller vårdnadshavare. Jag får inte besluta om han får åka själv till en annan kommun eller inte. Det har andra gjort åt mej. Sen när blev jag av med min mammaroll för Zebbe??


Felicia får betala 21 kr på bussen, enkel resa, när hon åker. Zebbe får betala 35 i färdtjänsten.. Diskriminering ?? Ja i mina ögon..

Dessutom har kommunen gjort fräckheten att köpa upp ledsagarservice från taxibolagen, och därmed beviljar de endast medpassagerare för Zebbe, vilket gör att vi måste betala ytterligare 46 kr / resa, vi behöver inte ledsagarservicen, eftersom Zebbe har personlig assistent med sej vart han än åker. De anser att han inte behöver en vuxen med sej inom Skövde kommun. Utan de vill att han åker själv i taxi, och assistenten ska lämna honom själv innan taxin kommer, för att hinna ta sej till Zebbes slutstation för att möta upp. Om vi ska utnyttja ledsagarservicen.


Totalt kostar det för Zebbe att åka färdtjänst 81 kr för en enkel resa. Alltså har Zebbes rätt till att få leva ett liknande vanligt liv som sin syster försvunnit och det blir en helt annan fråga, ang pengar istället.


Det finns nämligen ingen maxtaxa här i kommunen för färdtjänst. Alltså om Zebbe hade varit frisk, så hade vi kunnat köpa ett 100-dagars kort till honom, för 625. Då kan han resa över hela länet hur mycket han vill. Nu när Zebbe har färdtjänst så kan han enbart göra 17 resor under 100 dagar, för att komma upp i samma summa. Då inom enbart Skövde kommun och man får ju även räkna tur och retur, så det blir ju 8 resor tur och retur, samt en enkelresa. Om han nu ska utnyttja ledsagarservicen. Nu går ju inte detta, eftersom Zebbe behöver sina assistenter både innan resan och efter.. och då måste han betala 81 kr / resa, vilket då endast blir 7 resor. 3 resor tur och retur och en enkel. Medans han syster då får röra sej fritt över hela länet hur mycket "hon" vill / får.. under hundra dagar...


I alla papper, på hemsidor osv, så står det att man jämför med en som är i samma ålder men inte funktionsnedsatt. Det är västtrafik som skickar ut alla papper, det är kollektivtrafikenheten som beslutar om rätten till färdtjänst. Men när man pratar just om priser och jämförelser, så har de inget sammarbete alls ihop. Märkligt tycker jag. Dessutom står det inte någonstans bland alla papper, att barn under 10 normalt inte åker själva och därmed inte blir beviljade färdtjänst i andra kommuner.. Jag skulle vilja att sådant stod med i deras reglemente till exempel..


Eller är det så att jag bara är en tjurig morsa.. De kanske har rätt ??? Det kanske är rättvist att Felicia får åka hur mycket som helst och Zebbe enbart 7 resor på 100 dagar.. ?? Kan detta vara något för DO tro ??


/ Mia, Zebbes mamma



 
 
Mia

Mia

5 februari 2012 12:47

Gaaaahhhhh!!! Vad arg man blir.. Man undrar vad det är för några som sitter och bestämmer sånt här, vad de har för erfarenheter av barn och de med funktionshinder i synnerhet.. Är alla med funktionshinder lika i deras tro??? Och varför kan han åka ensam inom kommunen och inte utanför?? Hmmm...
Gå vidare med detta om du orkar..

Styrkekramar..
Mia

http://nattmia.blogspot.com

Zebbes mamma

6 februari 2012 12:00

Hej Mia

Ja, visst blir man arg... När jag pratade med dem om just detta ang ålder, så sa de att det finns inga riktiga bestämmelser kring detta, utan att man jämför med ett barn i samma ålder, som inte har en funktionsnedsättning. Vilket enligt lag är korrekt att göra. Det är sen det blir problem. Det finns inget kommunen kan jämföra med än egna personliga tankar. Och de säger att det är sällsynt att barn under 10 åker själva till andra kommuner. Men de kan inte säga vart de har hämtat den infon om. De kan inte stödja sej på något reglemente eller något. Så jag anser att det definitivt är en åldersdiskriminering. Det står i deras reglemente att den som blir beviljad färdtjänst också blir beviljad att åka i andra kommuner. Så jag ska tala med DO om saken... Kram Mia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zebbes mamma - 18 maj 2017 13:51


Jäkligt dåligt med uppdateringar här har jag märkt. Men saker har hänt under dessa tre månader och jag har prioriterat det. Vad har hänt sen sist då? Otroligt mycket och allt får inte plats i ett inlägg. Behovet av att få skriva har åter väckts t...

Av Zebbes mamma - 8 februari 2017 13:56

Jag fick drömjobbet för ett tag sedan. En fast anställning på sjukhuset. Jag var så lycklig. Äntligen skulle jag göra det alla sagt åt mej genom åren. Bara för att Zebbe har en sjukdom så måste du leva på med ditt egna liv. Jag är utåt sett en jä...

Av Zebbes mamma - 14 december 2016 15:55

Året började med att lära oss nya andningshjälpmedel. Straxt innan julen förra året så fick Zebbe både ångmaskin och hostmaskin. Under ett besök på barnavdelningen på sjukhuset så bröt Zebbe ihop totalt. Hans underbara sjuksköterska gick in till ...

Av Zebbes mamma - 13 december 2016 19:45

Snart har ytterligare ett år gått på vår resa. I jan är det 9 år sedan jag fick reda på att Zebbe hade duchennes muskeldystrofi. Just där och då trodde jag aldrig att jag skulle få något som skulle kunna kallas ett normalt liv. Jag var helt i...

Av Zebbes mamma - 5 december 2016 21:10

Jag sitter nu i ett mörkt rum och nattar Zebbes yngsta lillebror. Känslorna börjar komma. Vad hände idag? Varför? Vad gjorde de? Varför reagerade jag som jag gjorde? Frågorna blir många när dagen man bävat för, tillslut är över och allt gick br...

Translate

Välkommen hit...

  

 

När du ser Zebbe, så tror du att du ser en fullt frisk 11 årig kille. En lekfull, glad kille som kanske är något långsam och klumpig när han springer.

 

En kille som bryr sej om andra och sprider stor glädje omkring sej.

 

Att hans muskler sakta bryts ned. Att han inte längre kan äta. Att han på nätterna ligger vaken, full av tankar kring hans sjukdom. Det syns inte.

 

Vår vardag är fylld av besök, möten och planering. Vi lever vårt liv med personlig assistans under dygnets alla timmar.

 

Välkommen hit och följ vårt liv, vår kamp mot tiden.

Vill du fråga om något??

29 besvarade frågor

Här finns vi också på nätet

Fotograf - Bilder på Zebbe mfl

Skriv gärna några rader här

Frille, Zebbes bästa vän

  

Frille föddes den 24 februari - 2009

Senaste inläggen

RSS

Era besök + 63744

Kategorier

Länkar


Skapa flashcards